Ekomni - Kredittjänster och snabblån - Intigritetspolicy

Intigritetspolicy

Senast reviderad: 2023-12-19
Innehållet i detta dokument ägs av Ekomni AB (559373-1515)

Innehållsförteckning

  1. Allmän information
  2. Personuppgiftsansvarig
  3. Insamling av personuppgifter
  4. Användning och behandling av personuppgifter
  5. Behandling och rättslig grund
    5.1 – Fullgörandet av avtal om tjänster
    5.2 – Kundservice och kundtjänst
    5.3 – Produktutveckling
    5.4 – Direktmarknadsföring
    5.5 – Överlåtelse och finansiering
    5.6 – Informationssäkerhet, missbruk, bedrägeri och brottslig verksamhet
    5.7 – Skyldighet enligt lag eller författning, myndighets begäran, beslut, föreskrift eller riktlinjer
    5.8 – Kreditupplysning
  6. Sparande av personuppgifter
  7. Automatiserat beslutsfattande och profilering
  8. Användandet av cookies
  9. Till vilka lämnar Ekomni ut dina personuppgifter
  10. Om personuppgifter överförs till tredje land
  11. Dina rättigheter, rätt till information, rättelse och registerutdrag
  12. Invändningar och begränsningar
  13. Dataportabilitet
  14. Radering
  15. Klagomål och kontaktuppgifter

1. Allmän information

Ekomni AB (”Ekomni”, ”Bolaget” och ”Personuppgiftsansvarig”) värnar om din personliga integritet
och vill med denna policy, för din trygghet, informera dig om hur Bolaget hanterar dina
personuppgifter. För att Ekomni på ett säkert och effektivt ska kunna erbjuda dig Bolagets tjänster
är det en nödvändighet för Ekomni att samla in viss personlig information. I denna policy redogörs
bland annat för vilka personuppgifter som behandlas, dess ändamål, hur länge de sparas, dina
rättigheter och rättslig grund för behandling.

När du använder dig utav Ekomnis tjänster accepterar du också denna Integritetspolicy och att
Bolaget behandlar dina personuppgifter. I och med användandet accepterar du också att Ekomni
får kontakta dig via telefon, brev och elektroniska kommunikation för att tilldela dig information om
Bolaget och Bolagets tjänster.

Det är viktigt att du som konsument har läst och förstått Ekomnis Integritetspolicy innan du
använder dig utav Bolagets tjänster.

Senaste version av Bolagets Integritetspolicy finns alltid publicerad på Ekomnis webbplats.

Har du frågor kring Ekomnis behandling av personuppgifter, integritets- och dataskydd kan du
alltid kontakta Bolaget på: dataskydd@ekomni.se

2. Personuppgiftsansvarig

Ekomni är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter och det som omfattas
i denna information om behandling av personuppgifter.

3. Insamling av personuppgifter

För att kunna erbjuda dig bästa möjliga kundupplevelse och samtidigt fullfölja rättsliga förpliktelser
måste Ekomni insamla och behandla personuppgifter om dig.

För dig som konsument är det ingen skyldighet att dela med dig av dina personuppgifter men om
du inte vill göra det kommer förmodligen inte Bolaget inte heller att kunna erbjuda dig Bolagets
tjänster.

Hur Ekomni samlar in uppgifter:
  • Vid kreditansökan och/eller kontakt med Bolagets kundtjänst.
  • Vid användning av Bolagets tjänster.
  • Vid inhämtning från externa register och källor såsom kreditupplysningsföretag, kontoinformation (PSD2) och/eller personregister.
  • Vid användandet av cookies på Bolagets webbplats.
Den information som Ekomni samlar in:
  • Enhetsinformation (tex. IP-adress, tidszon, plattform, skärmupplösning språk- och webbläsarinställningar och operativsystem).
  • Geografisk placering.
  • Information från där du interagerat med Bolaget (tex. användandet av tjänster, svarstider för sidor, nedladdningsfel och leveransnotiser).
  • Information om hur du använt Bolagets tjänster.
  • Information om kommunikationsinnehåll (tex. elektronisk kommunikation, brev och/eller inspelade samtal).
  • Personlig information (tex. namn, personnummer, folkbokföring och adress)
  • Kontaktinformation (tex. e-postadress och telefonnummer).
  • Kundkännedom (information du lämnar om dig själv i samband med kreditansökan),
  • Finansiell information (tex. kontonummer, inkomst, utgifter, skulder, andra krediter, information från kronofogden, betalningsanmärkningar, registrering av missbrukade krediter och/eller betalnings- och annan kredithistorik).
  • Kontoinformation (tex. kontoutdrag från konton hos dina andra banker)
  • Information om du PEP (politiskt exponerad person).
  • Information om du förekommer i register över personer som är föremål för sanktioner.

4. Användning och behandling av personuppgifter

Det måste finnas stöd i gällande lagstiftning och ett berättigat intresse för att Ekomni ska kunna behandla dina personuppgifter. För att behandlingen ska kunna ske enligt lag ska den vara nödvändig och det måste finnas en rättslig grund. Behandlingen ska vara nödvändig för att Ekomni ska kunna fullgöra sitt åtagande mot dig som konsument och/eller för att fullgöra Bolagets rättsliga förpliktelser.

Du som konsument kan när som helst invända mot Ekomnis behandling av dina personuppgifter. Behandlingen av dina personuppgifter sker när Ekomni anser att det finns ett berättigat intresse vilket sker genom en intresseavvägning mellan Ekomnis intresse och ditt intresse av att dina personuppgifter inte behandlas av integritetsskäl.

Väljer du att göra en invändning mot Ekomnis behandling av dina personuppgifter får Ekomni inte längre behandla dina personuppgifter för andra syften än berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen. I sådan situation får Ekomni behandla dina personuppgifter om det finns en rättslig grund (tex. för myndighetsutövning) eller om det handlar om att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

I denna policy redogörs för vilka ändamål Ekomni behandlar dina personuppgifter och med vilken rättslig grund. Hur länge dina personuppgifter sparas beror uppgifternas ändamål. Ekomni sparar aldrig personuppgifter längre än vad som behövs för ändamålet.

5. Behandling och rättslig grund

Nedan redogörs vilka för ändamål Ekomni behandlar dina personuppgifter och med vilken rättslig grund.

5.1 Fullgörandet av avtal om tjänster

För att kunna identifiera dig, hantera dina kreditförfrågningar och/eller andra kreditärenden, göra kreditprövningar, hantera fakturor, registerhantering, felsökning och hantera klagomål behöver Ekomni behandla dina personuppgifter. Om du som kredittagare inte fullföljer din betalningsplan kan Ekomni eller via partner vidta inkassoåtgärder.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse.

5.2 Kundservice och kundtjänst

Ekomni behandlar personuppgifter vid kreditärenden och annan ärendehistorik för att kunna tillhandahålla bästa möjliga kundservice och praktisera spårbarhet.

Rättslig grund: Fullgörande av avtal, intresseavvägning.

5.3 Produktutveckling

För att kunna tillhandahålla bästa möjliga tjänster till dig som kund med bästa möjliga funktionalitet behandlar Ekomni personuppgifter för att förbättra Bolagets verksamhet.

Rättslig grund: Berättigat intresse.

5.4 Direktmarknadsföring

Genom att samla in hur enskilda kunder och kunder som kollektiv nyttjar Ekomnis tjänster behandlar Bolaget personuppgifter som statiskt kan användas för att marknadsföra relevanta kunderbjudanden.

Rättslig grund: Berättigat intresse, kunduppgifter.

5.5 Överlåtelse och finansiering

Vid överlåtelse eller pantsättning av kreditavtal.

Rättslig grund: Finansiellt berättigat intresse.

5.6 Informationssäkerhet, missbruk, bedrägerier och brottslig verksamhet

Ekomni behandlar trafikuppgifter och personuppgifter för att skydda och motverka att konsumenter och Bolaget utsätts för bedrägerier, dataintrång och/eller att Bolaget nyttjas för brottslig verksamhet såsom penningtvätt och finansiering av terrorism.

Rättslig grund: Rättslig förpliktelse och berättigat intresse.

5.7 Skyldighet enligt lag eller författning, myndighets begäran, beslut, föreskrift eller riktlinjer

För att kunna fullgöra Bolagets skyldigheter enligt bokföringslagen (1999:1078), konsumentkreditlagen (2010:1846), lagen (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism eller annan lag, författning, begäran, beslut eller myndighetsföreskrift och riktlinjer behandlar Ekomni personuppgifter.

Rättslig grund: Rättslig förpliktelse.

5.8 Kreditupplysning

Ekomni kan komma att lämna personuppgifter till kreditupplysningsföretag i enlighet med kreditupplysningslagen.

Rättslig grund: Intresseavvägning.

6. Sparande av personuppgifter

Dina personuppgifter sparas hos Ekomni så länge det är nödvändigt för Bolaget att fullgöra kontraktuella åtaganden och tillvarata kontraktuella rättigheter. Personuppgifterna sparas så länge det finns ett avtalsförhållande och därefter i högst 10 år med hänsyn till regler om preskription.

Ekomni kan även komma att spara dina personuppgifter utanför kontraktuella åtaganden för att Bolaget ska uppfylla gällande lagstiftning avseende åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (10 år), bokföringslagen (7 år) och andra regulatoriska krav.

7. Automatiserat beslutsfattande och profilering

Ekomni kan besluta om en kreditansökan genom ett helt automatiserat beslut, en kombination av automatiserat och manuellt beslut eller ett helt manuellt beslut. För att de automatiserade besluten ska få bästa möjliga utfall använder Bolaget sig av profilering där personuppgifter analyseras.

8. Användandet av cookies

En cookie är en textfil som sparas på din enhet av den webbplats du besöker och möjliggör för innehavaren av webbplatsen att få information om hur du som besökare interagerar med webbplatsen. Till följd av detta kan andra tjänster, funktioner och erbjudanden skapas.

Ekomni eftersträvar alltid att förbättra våra kunders användarupplevelse och göra vår webbplats intuitiv. Därför använder sig Bolaget av cookies för att minnas, lagra information och föra statistik. Dessa cookies sparar inte information om dig eller personuppgifter.

Mer om information om Cookies finns på Bolagets webbplats och/eller på Post- och telestyrelsens webbplats, www.pts.se.

9. Till vilka lämnar Ekomni ut dina personuppgifter

Behandling av dina personuppgifter sker inom Ekomnis koncern och företag som Bolaget samarbetar med för att kunna tillhandahålla tjänster till dig. Detta kan exempelvis vara kreditupplysningsföretag, Bankgirocentralen (BGC), finansiell ID-teknik (BankID), transaktionstjänster (Swish), banker, kreditförmedlare och inkassobolag. Vid försummelse av betalningsförpliktelser kan även dina personuppgifter lämnas till Kronofogdemyndigheten och vid misstanke om brott eller bedrägeri till Polismyndigheten och/eller Polismyndigheten eller andra myndigheter som Ekomni har rättsliga förpliktelser till.

Personuppgifter kan även lämnas vidare vid pantsättning eller överlåtelse av kreditavtal, fordringar och/eller låneportföljer. Vissa personuppgifter är vid dessa tillfällen nödvändigt med personuppgifterna begränsas till de ändamål för vilka personuppgifterna behövs.

Ekomni vidtar säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot exempelvis förlust och obehörig åtkomst genom att endast personer med behov av att behandla personuppgifterna har tillgång till uppgifterna.

10. Om personuppgifter överförs till tredje land

Endast om det är absolut nödvändigt och är säkerställt att överföringen sker enligt de regler som gäller för tredjelandsöverföring överförs personuppgifter till länder utanför EU eller EES (så kallat tredjeland).

För att säkerställa överföringar av personuppgifter sker på ett betryggande sätt till ett tredjeland ska Ekomni vidta legala och tekniska åtgärder. Skyddsnivån ska motsvara den som länder inom EU och EES omfattas och innan en överföring kan ske ska följande kontrolleras:

  • att EU-kommissionen har i beslut konstaterat att det tredje landet har en tillräcklig skyddsnivån,
  • att överföring är tillåten enligt speciallagstiftning på dataskyddsområdet,
  • att tillsynsmyndigheten har genom ett särskilt beslut tillåtit överföring,
  • att Ekomni har vidtagit skyddsåtgärder och försäkrat att erforderliga skyddsåtgärder kommer att vidtas av annan, till exempel genom användning av standardavtalsklausuler eller bindande företagsbestämmelser i kombination med andra åtgärder som är lämpliga i det enskilda fallet.

Information om vilka länder som EU-kommissionen har fattat adekvansbeslut för:
Adequacy decisions | Europeiska kommissionen (europa.eu)

EU-kommissionens standardavtalsklausuler:
Standard Contractual Clauses (SCC) | Europeiska kommissionen (europa.eu)

11. Dina rättigheter, rätt till information, rättelse och registerutdrag

Du har, i enlighet med fällande lagstiftning, alltid rätt att begära ut ett registerutdrag på de personuppgifter som Ekomni behandlar om dig. Om grunden för en behandling är av Bolagets berättigade intresse, baserat på en intresseavvägning, har du rätt att invända dig mot personuppgiftbehandlingen.

Under vissa omständigheter har du även rätt till att begära ut dina personuppgifter i maskinläsbart format och rätt att överföra dina personuppgifter till annan personuppgiftsansvarig.

Om du anser att personuppgifterna är felaktiga eller ofullständiga har du alltid rätt att få dina personuppgifter rättade eller lätta till uppgifter. Detta förutsätter att rättelsen är relevant med hänsyn till ändamålet med behandling och att det inte strider mot kontraktuella åtaganden och/eller de lagar, regler och förordningar som Ekomni har att förhålla sig till. Vid en rättelse kommer Ekomni att underrätta de som Bolaget delat dina personuppgifter till att en rättelse har skett och vid önskemål informera dig om till vilka Bolaget lämnat information till om rättelse.

Att begära ut ett registerutdrag är kostnadsfritt och likaså rättelser. Ekomni förbehåller sig rätten att om din begäran är utan grund och/eller orimlig att ta ut en avgift eller välja att inte tillmötesgå din begäran.

Om Ekomni har fattat ett automatiserat kreditbeslut har du rätt till att begära en manuell prövning av en kredithandläggare.

Ekomnis ambition är att alltid hantera en begäran utan dröjsmål och om Bolaget behöver mer tid för att behandla eller inte kan tillmötesgå din begäran kommer Bolaget att kommunicera detta till dig. Vid en begäran kan Bolaget komma att begära in information från dig för att säkerställa att Bolaget inte är utsatt för ett bedrägeri där någon försöker få tillgång och kontroll över dina personuppgifter.

12. Invändningar och begränsningar

Om Ekomni behandlar dina personuppgifter för direktmarknadsföring har du rätt att invända dig mot detta. Vid behandling av dina personuppgifter med stöd av en intresseavvägning har du också rätt att invända dig. Om Ekomni inte kan påvisa ett tvingande berättigande för behandling ska den upphöra.

I vissa hänseenden har du har rätt att begära att behandling av dina personuppgifter begränsas och enbart lagras under följande omständigheter:

  • Om du bestrider personuppgifternas korrekthet varpå under den tiden det tar för Ekomni att kontrollera dess riktighet.
  • Om behandlingen skulle strida mot lagen och du motsätter dig radering och istället vill att personuppgifterna begränsas.
  • Om Ekomni inte längre behöver lagra dina personuppgifter men du vill ändå att Bolaget behåller dem i samband med rättsliga anspråk.
  • Om du gjort en invändning mot behandlingen och då i väntan på vem som har störst berättigat skäl.

Det kan uppstå situationer där Ekomni inte kan tillmötesgå begäran om begränsningar. Detta kan vara om Ekomni måste iaktta Bolagets egna rättigheter eller skydda en annan parts rättigheter.

Vid utförandet av en begränsning kommer Ekomni att informera de som Bolaget lämnat ut uppgifter till att begräsning har skett och på din begäran informera dig om vilka parter som informerats om begränsningen.

13. Dataportabilitet

Vid begäran har du rätt att få ut dina personuppgifter i maskinläsbart format och rätt begära att föra över personuppgifterna till en annan personuppgiftsansvarig. Ekomni kommer alltid att lagra de personuppgifter som Bolaget måste ha med stöd av rättslig grund enligt vad som angetts i denna Integritetspolicy.

14. Radering

Du har rätt att begära att Ekomni ska radera dina personuppgifter. En radering är inte alltid möjlig om det motstrider kontraktuella åtaganden, fullfölja en spärr mot direktmarknadsföring och/eller att ge ut krediter till dig eller om Bolaget enligt lag måste spara uppgifterna. Anledningar för radering kan vara:

  • Om insamlade uppgifter inte längre har ett ändamål.
  • Behandling av personuppgifter inte följer gällande rätt eller om radering krävs för att uppfylla rättslig skyldighet.
  • Om du återkallar ett samtycka för en behandling som enbart grundar sig på ditt samtyckte.
  • Direktmarknadsföring.
  • Om det inte finns berättigade skäl efter en intresseavvägning.

Vid radering kommer Ekomni att informera de som Bolaget lämnat ut uppgifter till att radering har skett och på din begäran informera dig om vilka parter som informerats om raderingen.

15. Klagomål och kontaktuppgifter

Vill du kontakta Ekomni beträffande behandling av dina personuppgifter, dra tillbaka ditt samtycke, utöva dina rättigheter enligt vad som angetts ovan eller anser att dina personuppgifter behandlats felaktigt kan du kontakta Ekomni på: dataskydd@ekomni.se

Om du anser att Ekomni inte kunnat bemöta dina önskemål kan du vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten, IMY. Mer information hittar du på deras webbplats: www.imy.se

Vanliga frågor och svar

Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst med dina frågor och funderingar. Du kanske också hittar svaret här nedan där vi besvarar vanliga frågor som inkommer till oss.

Du kan aldrig ha mer än ett lån hos Ekomni samtidigt. Innan du kan ansökan om ett nytt lån måste ditt tidigare lån vara återbetalt till fullo.

Precis som att en oförutsedd händelse kan göra att du behöver söka ett lån hos Ekomni så kan det under tiden du har lånet ske något oförutsett. Ekomni vill alltid hjälpa våra kunder att undvika ökad skuldsättning eller vidare ekonomiska bekymmer. Om du har problem med att betala, tveka inte på att kontakta vår kundtjänst för att se hur vi kan hjälpa dig.

Om du inte har mer än fyra betalningsanmärkningar kan vi bevilja dig ett lån. Senaste betalningsanmärkningen måste vara äldre än tre månader och du får inte ha ett skuldsaldo hos Kronofogden.

Ekomni använder enbart Creditsafe när vi tar kreditupplysningar för kreditansökningar.

Beviljade krediter betalas ut under våra öppettider från vår bank och är vanligtvis dig tillhanda samma dag eller nästkommande vardag.