Senast reviderad: 2024-12-01
Innehållet i detta dokument ägs av Ekomni AB (559373-1515)
Innehållsförteckning
- Definitioner
- Ansvar
- Avgiftsförteckning
- Allmän information
- Tillsyn
- Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation (”SEKKI”)
- Kreditprövning
- Krediterbjudande
- Grundkriterier
- Signering och godkännande
- Betalningsplan
- Återbetalning
- Villkor för autogiro
- Förlängning av kredit
- Avbetalningsplan
- Ränta
- Effektiv ränta
- Uppläggningsavgift och andra administrativa kostnader
- Påminnelseavgift
- Dröjsmålsränta
- Inkasso och indrivning
- Avräkningsordning
- Uppsägning
- Engagemangsregister
- Missbruksregister
- Kredittagarens rätt att lösa sin kredit i förtid
- Ångerrätt
- Kreditöverlåtelse
- Kontakt- och bankuppgifter
- Identifiering och kundkännedom
- PEP (Person i politiskt utsatt ställning)
- Villkorsändringar
- Meddelanden
- Erbjudanden och kampanjer
- Integritetsskydd och behandling av personuppgifter
- Uppgiftslämnande enligt kreditupplysningslagen (1973:1173)
- Begränsning av bolagets ansvar och force majeure
- Klagomål och tvister
- Kontaktuppgifter
1. Definitioner
Avgiftsförteckning – Förteckning som beskriver de räntor och administrativa avgifter som kredittagaren ska betala till Ekomni AB.
Förfallodag – Den dag en kredit senast ska vara betald och totala beloppet (kreditbeloppet och kreditkostnaden) ska vara Ekomni AB tillhanda.
Kredit – En nyttjad kredit av en kredittagare.
Kreditavtal – Allmänna villkor och SEKKI tillsammans med en beviljad kreditansökan är ett avtal mellan kredittagaren och Ekomni AB.
Kreditbelopp – Beloppet som kredittagaren lånat från Ekomni AB.
Kreditfordran – Summan av kreditbeloppet och kreditkostnaden.
Kreditgivare – Bolaget, i detta fall Ekomni AB, som utger krediten till kredittagaren.
Kreditkostnad – Kostnad i form av ränta och avgifter som Ekomni AB tar ut för att ge ut en beviljad kredit.
Kreditränta – Räntekostnaden per år för den vid varje tid obetalda delen av skulden angiven som en ränta.
Kredittagare – En person som nyttjat en beviljad kredit från Ekomni AB.
Kredittid – Kreditens löptid.
SEKKI – Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.
2. Ansvar
En kredit är ett åtagande som kan få negativa konsekvenser för privatekonomin. När en kredit nyttjas finns en risk att hamna i skuldproblem. Kredittagaren bekräftar härmed att denne själv har god kännedom om sin ekonomi och att en budgetkalkyl gjorts hos ”Hallå konsument” som visar att det finns utrymme i dennes ekonomi för att kunna uppfylla villkoren i detta avtal.
Budgetkalkyl görs på: www.hallakonsument.se
3. Avgiftsförteckning
- Uppläggningsavgift: 199 Kr
- Aviseringsavgift (Månatlig administrativ avgift): 49 Kr
- Nominell årlig kreditränta: 39%
- Påminnelseavgift: 60 Kr
- Nominell årlig dröjsmålsränta: 39%
- Avbetalningsplan: 170 Kr
- Inkassokrav: 180 Kr
Avgifter betalas när den åtgärd avgiften avser blivit utförd eller inträffar.
4. Allmän information
Ekomni AB (”Ekomni” eller ”Bolaget”), 559373-1515, erbjuder konsumentkrediter till privatpersoner mellan 10 och 30 dagar samt 2 till 6 månader. Krediter som löper mellan 2-6 månader är avbetalningskrediter. Aktuella räntor och andra avgifter finns här, på Bolagets webbplats och i Bolagets SEKKI.
Att kreditgivaren lämnar dessa uppgifter medför ingen skyldighet för denne att bevilja krediten.
5. Tillsyn
Ekomni bedriver tillståndspliktig verksamhet med konsumentkrediter enligt lag (2014:275) om viss verksamhet med konsumentkrediter och står under tillsyn av Finansinspektionen och Konsumentverket.
Integritetsskyddsmyndigheten utöver tillsyn över Bolagets hanterings av personuppgifter.
6. Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation (”SEKKI”)
Relevanta delar av lånevillkoren kan även i enlighet med Konsumentkreditlagen § 8 utläsas från den ”Standardiserade europeiska konsumentkreditinformationen – SEKKI” som återfinns på www.ekomni.se.
7. Kreditprövning
Ekomni genomför sedvanlig kreditprövning vid varje kreditansökan och inhämtar kreditupplysningsinformation från externt kreditupplysningsföretag. Efter att en konsument ansökt om en kredit hos Bolaget och den beviljats genom hel eller delvis automatiserad handläggning betalas kreditbeloppet ut till konsumentens personliga bankkonto.
Bolaget förbehåller sig rätten att neka en konsument en kredit om Bolaget gjort bedömningen att det finns en betydande risk för att konsumenten inte kommer att kunna fullfölja sitt åtagande om återbetalning eller vid misstanke om brott såsom penningtvätt eller finansiering av terrorism. Vid misstanke om brott kommer Bolaget att lämna vidare information till Polismyndigheten.
Konsumenter har alltid rätt att få information om att en kredit inte beviljats och vad som legat till grund för beslutet. Om kreditbeslutet gjorts helt automatiserat har konsumenten rätt att få sin ansökan manuellt prövad av Bolaget.
Konto- och transaktionsinformation inhämtas av Kreditz.
Kreditupplysningen inhämtas av Creditsafe.
Information efter screening av PEP och avstämning mot sanktionslistor inhämtas av Trapets.
8. Krediterbjudande
Bolaget förbehåller sig rätten att efter kreditprövningen begränsa krediterbjudandet till ett lägre belopp än det konsumenten ansökt om och/eller erbjuda en längre kredittid.
Beroende på när kreditansökan sker kommer krediterbjudandet anpassas för att återbetalning ska kunna ske den 25:e varje månad. Detta innebär att första delbetalning ska ske den 25:e samma månad eller månaden därpå och påverkar kreditens totala kredittid. Konsumenten betalar kreditränta för hela kredittiden. Gäller endast månadslån.
Detta framgår när konsumenten presenteras ett krediterbjudande från Ekomni och måste signeras av konsumenten innan ett kreditavtal kan ingås.
9. Grundkriterier
- Privatperson.
- Agera för egen räkning.
- Folkbokförd i Sverige och svenskt personnummer sedan 3 månader.
- Minst 20 år gammal.
- Ha en månatlig bruttoinkomst på minst 15 000 SEK i form av lön, näringsverksamhet, a-kassa
och/eller pension. - Inkomsten ska styrkas genom en kreditupplysning och transaktionsanalys.
- Genomfört en budgetkalkyl på ”Hallå Konsument”.
- Svenskt bankkonto registrerat i sitt eget namn.
- Inneha BankID.
- Inte ha mer än fyra betalningsanmärkningar.
- Ingen betalningsanmärkning de senaste 3 månaderna.
- Inga pågående ärenden eller inneha ett skuldsaldo hos Kronofogden.
- Inte varit föremål för skuldsanering eller genomgått skuldsanering.
- Inte stå under förvaltarskap, ha god man eller annan huvudman.
- Inte ha skyddad identitet.
- Inte finnas med på EU:s sanktionslista efter kontroll från Bolaget.
- Kredittagaren garanterar att krediten ej används till olaglig verksamhet.
10. Signering och godkännande
I och med att konsumenten signerar detta avtal med BankID intygar konsumenten att lämnade uppgifter är korrekta och fullständiga samt att anmälan om PEP har gjorts i enlighet med avtalet. Konsumenten intygar även att denne tagit del av Bolagets Integritetspolicy och SEKKI.
Genom att signera detta avtal försäkrar konsumenten också om att denne tagit till sig och förstått innebörden av de räntekostnader och avgifter som angivits ovan i detta avtal. Konsumenten försäkrar sig också om att denne förstått de faktiska ekonomiska konsekvenser som kan uppkomma vid dröjsmål och/eller hel eller delvis utebliven återbetalning.
Efter att krediterbjudandet accepterats görs en kontroll av kundkännedom baserat de uppgifter konsumenten uppgett och screening av PEP och mot sanktionslistor genom Bolagets leverantör.
Ekomni förbehåller sig rätten att återkalla krediterbjudandet om vidare utredning beträffande kundkännedom visar att Ekomni inte kan ingå kreditavtal med konsumenten.
11. Betalningsplan
En konsument har rätt att på begäran och utan extra kostnad få en betalningsplan från Ekomni där avgifter, räntor, kapital och löptider sammanställs.
12. Återbetalning
Kreditbeloppet och kreditkostnaden ska vara betald senast på förfallodagen till Bolagets angivna konto genom autogiro, banköverföring eller annan betalningsmetod som Bolaget erbjuder. Vid dröjsmål är konsumenten skyldig att betala samtliga kostnader. Förfallodagar och belopp specificeras i krediterbjudandet och i SEKKI och aviseras senast 10 dagar innan varje förfallodag.
Om konsumenten inte anger OCR-nummer eller annan angiven referens vid betalning som gör att Bolaget inte kan spåra återbetalningen har Bolaget rätt att ålägga konsumenten dröjsmålsränta tills dess att betalningen har lokaliserats.
För att kunna beviljas en kredit måste konsumenten i ansökan lämnat autogiromedgivande som godkänner att det aktuella återbetalningsbeloppet tidigast tre dagar före förfallodagen överförs från konsumentens bank-konto till Bolagets konto. Det åligger då konsumenten att likvida medel finns tillgängligt på det aktuella kontot vid dag för autogirodragning. I samband med autogiromedgivandet medger konsumenten att uppgifter ur kontoförande banks register om kontonummer och adress samkörs med Bankgirocentralen BGC:s uppgifter.
Uppgifter om förfallodag eller förfallodagar och belopp att åter- eller delbetala framgår vid ansökningstillfället, i avtalsvillkoren, och på Mina Sidor.
För krediter med månadsbetalning är förfallodatum 25:e varje månad och första dragning med autogiro sker den 25:e eller nästkommande bankdag. Om täckning inte finns på kontot sker nya försök kommande tre bankdagar om inte aviserat belopp dragits.
13. Villkor för autogiro
Allmänt
På initiativ av betalningsmottagaren upprättas betaltjänsten autogiro som utförs från konsumentens bankkonto. För att upprättandet av betaltjänsten ska kunna ske måste konsumenten och konsumentens bank lämna sitt medgivande att betalningsmottagaren initierar betalningar från konsumentens bankkonto.
Konsumentens bank är inte skyldig att pröva behörigheten av eller meddela konsumenten i förväg om begärda uttag från konsumentens bankkonto. Uttagen belastar konsumentens konto enligt de regler som gäller hos dennes bank. Notifieringar om uttag tillhandahålls till konsumenten från konsumentens bank och medgivandet kan på konsumentens begäran överföras till annat konto.
Bankdag
Bankdag definieras som alla dagar utom lördag, söndag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton eller annan allmän helgdag.
Betalning
Konsumenten kommer att meddelas belopp, förfallodag och betalningssätt senast 10 dagar före förfallodagen av betalningsmottagaren. Detta kan meddelas inför varje enskild förfallodag eller vid ett tillfälle avseende flera kommande förfallodagar. Avser meddelandet flera kommande förfallodagar ska meddelandet lämnas senast åtta bankdagar före den första förfallodagen.
Genom undertecknandet av detta medgivande lämnar konsumenten sitt samtyckte till att uttag enligt denna beskrivning utförs av betalningsmottagaren.
Täckning på bankkonto
Konsumenten ska säkerställa att tillräckliga likvida medel finns på konsumentens bankkonto på tre dagar innan förfallodagen för månadslån och på förfallodagen för dagslån. Om likvida medel saknas för att kunna utföra uttaget har betalningsmottagare tillåtelser att göra ytterligare försök till uttag under kommande bankdagar. Konsumenten har rätt att begära information om betalningsmottagarens försök till uttag.
Återkallelse
Konsumenten har rätt att stoppa uttag genom att kontakta betalningsmottagaren senast tvåbankdagar före förfallodagen eller sin bank enligt bankens villkor.
Medgivande
Konsumentens medgivande gäller tills vidare och konsumenten har rätt att när som helst återkalla medgivandet genom att kontakta betalningsmottagaren eller sin bank. Återkallelsen av medgivandet ska för att stoppa ännu inte genomförda betalningar vara betalningsmottagaren tillhanda senast fem bankdagar före förfallodagen eller sin bank enligt bankens villkor.
Avslutning av anslutningen
Betalningsmottagaren har rätt att avsluta konsumentens anslutning till autogiro 30 dagar efter att betalningsmottagaren underrättat konsumenten. Om konsumenten inte haft tillräcklig kontobehållning vid upprepade tillfällen vid uttag har betalningsmottagaren rätt att avsluta konsumentens anslutning till autogiro.
Konsumentens bank har rätt att avsluta konsumentens anslutning till autogiro i enlighet med de villkor som gäller mellan konsumenten och banken.
14. Förlängning av kredit
Ekomni har som ambition att hjälpa Bolagets kredittagare som av någon anledning hamnat i en situation där de har svårt att återbetala en utgiven kredit från Bolaget. Därför kan förlängning av kredit ske, utan extra kostnad, i samråd mellan en kredittagare och kredithandläggare.
Bolaget förbehåller sig rättan att inte medge förlängning utan att behöva ange orsak.
15. Avbetalningsplan
Ekomni kan i samråd med en kredittagare och mot en kostnad upprätta en avbetalningsplan av en fordran. Bolaget har enbart rätt att upprätta en avbetalningsplan mot en kostnad en gång.
Kostnaden för upprättande av en avbetalningsplan anges i punkt 3.
16. Ränta
Konsumenten är skyldig att betala den ränta som anges när kreditavtalet ingås. Räntan anges i punkt 3, på Bolagets webbplats, vid signering av kreditavtalet och i SEKKI. Krediträntan är avdragsgill i din deklaration och Bolaget rapporterar direkt till Skatteverket om inbetalda räntekostnader.
17. Effektiv ränta
Den redovisade effektiva räntan utgörs av kreditkostnaden (summan av ränta och den eventuella administrativa avgifter) för lånet och anges som en årlig ränta beräknad på kreditbeloppet.
Effektiva räntan varier beroende på kreditbeloppets storlek och kredittid.
18. Uppläggningsavgift och andra administrativa kostnader
Konsumenten är skyldig att betala den uppläggningsavgift och den administrativ avgiften (aviavgift) som anges när kreditavtalet ingås och de kostnader som uppstår vid dröjsmål, inkasso eller att en amorteringsplan upprättas. Uppläggningsavgiften och andra möjliga kostnader anges i punkt 3, på Bolagets webbplats, vid signering av kreditavtalet och i SEKKI.
19. Påminnelseavgift
Skulle en kredittagare vara i dröjsmål i mer är än sju dagar med att återbetalning av utestående belopp har Bolaget rätt att påföra kredittagaren en påminnelseavgift.
Kostnaden för påminnelseavgiften framgår i punkt 3 och i SEKKI.
20. Dröjsmålsränta
När en återbetalning av en kredittagare helt eller delvis inte sker i tid kommer kredittagaren påföras en dröjsmålsränta på det förfallna och kvarvarande beloppet till dess att betalning sker.
Aktuell dröjsmålsränta framgår i punkt 3.
21. Inkasso och indrivning
Om en kredittagare inte återbetalar det förfallna beloppet efter en eller fler betalningspåminnelser har Bolaget rätt att överlämna fordran till egen eller extern inkasso. Kredittagaren är då skyldig att betala de inkassoavgifter som debiteras. Vid inkasso kapitaliseras hela fordran.
Om fordran måste överlämnas till Kronofogdemyndigheten ska kredittagaren ersätta Bolaget för de kostnader det innebär.
22. Avräkningsordning
Vid delvis betalning av en fordran från en kredittagare har Bolaget rätt att först avräkna avgifter, kostnader och räntor innan avräkning på kapitalskulden sker.
23. Uppsägning
Ekomni har rätt att säga upp kreditavtalet till betalning i förtid om någon av följande omständigheter föreligger:
- Kredittagaren sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger 10% av kreditfordran.
- Kredittagaren sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger 5% av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller fler poster som förfallit vid olika tidpunkter.
- Kredittagaren är i väsentligt dröjsmål med återbetalning av kreditfordran.
- Att kredittagaren genom att avvika eller förfara uppenbart undandrar sig från att återbetala sin skuld.
Väljer Bolaget att kräva betalning i förtid enligt ovan angivna punkter kommer kredittagaren meddelas via e-post och brev och få en uppsägningstid om fyra veckor från det att brevet skickats. Skulle kredittagaren betala förfallet belopp jämte dröjsmålsränta innan uppsägningstiden gått ut skrivs fordran till Bolaget av.
Om kredittagaren avlider eller försätts i konkurs förfaller hela krediten till omedelbar betalning.
24. Engagemangsregister
Om möjligt kommer Ekomni att registrera kredittagarens skuld i engagemangsregister och sökning i sådant register kan komma att ske innan kredit beviljas från Bolaget.
Vid kreditansökan ger konsumenten ger sitt medgivande till Bolaget att genom PSD2 inhämta kontotransaktionsinformation via tredjepartsleverantör.
25. Missbruksregister
Ekomni förbehåller sig rätten att enligt tillämplig lag för register att föra särskilt missbruksregister där konsumenter som medvetet lämnat felaktiga uppgifter som lett till att en eller flera krediter beviljats under oriktiga förutsättningar eller om kredittagaren grovt eftersatt sin återbetalningsskyldighet registreras.
26. Kredittagarens rätt att lösa sin kredit i förtid
Kredittagaren har rätt att enligt Konsumentkreditlagen (2010:1846) när som helst återbetala krediten tidigare än den avtalade förfallodagen. Bolaget har vid förtidsbetalning rätt att utöver kreditbeloppet kräva in den avtalade uppläggningsavgiften, månatlig administrativ avgift (aviavgift) och upplupen ränta fram till återbetalningsdagen vilket kredittagaren faktureras för efter kreditbeloppet återbetalats eller tas ut i samband med att konsumenten begär ett slutlösenbelopp.
Kredittagaren som vill återbetala en kredit i förtid ska kontakta Bolagets kundtjänst.
27. Ångerrätt
Enligt Konsumentkreditlagen (2010:1846) har kredittagaren ångerrätt avseende det ingångna kreditavtalet. Vill kredittagaren åberopa sin ångerrätt skall detta meddelas till Bolaget inom 14 kalenderdagar från dess att denne mottagit allmänna villkor och SEKKI. Kredittagaren är inte skyldig att ange någon anledning till varför denne vill nyttja sin ångerrätt. Senast inom 30 kalenderdagar efter att kredittagaren meddelat att denne vill frånträda kreditavtalet ska kreditbeloppet återbetalas. Ekomni har rätt att i efterhand fakturera kredittagaren upplupen ränta räknat från den dag då kredittagaren mottog kreditbeloppet fram tills den dag då kreditbeloppet återbetalats.
28. Kreditöverlåtelse
Bolaget har rätt att helt eller delvis överlåta eller pantsätta en fordran samt personuppgifter till annan part. Kredittagaren har inte rätt att överlåta eller pantsätta sina rättigheter eller skyldigheter enligt kreditavtalet.
29. Kontakt- och bankuppgifter
Skulle kredittagaren under pågående kredittid ändra sina kontaktuppgifter i form av adress, skattehemvist, telefonnummer, e-post eller dylikt alternativt byter bank är denne skyldig att meddela Bolaget om ändringarna utan dröjsmål.
30. Identifiering och kundkännedom
Bolaget har rätt att begära från konsumenten vidimerad passkopia, legitimation, bankuppgifter eller andra typer av handlingar relaterat till att styrka konsumentens identitet för att uppnå kundkännedom. Utöver detta har Bolaget även rätt att inhämta uppgifter från konsumentens bank och begära kompletterande uppgifter för att säkerställa att bankkontot för utbetalning av en kredit tillhör konsumenten.
Kredittagaren är även skyldig att, om Bolaget så önskar, informera och redogöra varifrån de tillgångar kommer ifrån som hanteras inom ramen för affärsförbindelsen.
31. PEP (Person i politiskt utsatt ställning)
Enligt Lag (209:62) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism (“Penningtvättslagen”) är Ekomni som står under Finansinspektionens tillsyn skyldig att vidta särskilda åtgärder vid ingången av en kundrelation gällande utlåning med personer som är i politiskt utsatt ställning (“PEP”).
Konsumenten åtar sig vid ansökan om kredit hos Bolaget att informera Bolaget om konsumenten eller om någon närstående till konsumenten har eller har haft en viktig offentlig funktion i ett land eller en funktion i ledningen i någon internationell organisation.
Enligt krav i Penningtvättslagen ska Bolaget fråga om konsumenten är en person i politiskt utsatt ställning. En person, familjemedlemmar eller kända medarbetare som är i politiskt utsatt ställning anses genom sin position och inflytande inneha en ställning som i sig utgör en risk för att utnyttjas för bland annat mutbrott, påtryckningar och andra ekonomiskt brott.
Exempel på personer i politiskt utsatt ställning:
- Stats- eller regeringschefer, ministrar samt vice och biträdande ministrar.
- Parlamentsledamöter.
- Ledamöter i styrelsen för politiska partier.
- Övrigt högt uppsatta inom politiken och på myndigheter.
- Domare i Högsta domstolen, konstitutionell domstol, övriga förvaltningsdomstolar eller andra rättsliga organ på hög nivå vilkas beslut endast kan undantagsvis överklagas.
- Högre tjänstemän vid revisionsmyndigheter och ledamöter i centralbankers styrande organ.
- Ambassadörer.
- Beskickningschefer.
- Höga officerare (general, generallöjtnant, generalmajor, amiral, viceamiral och konteramiral).
- Verkställande direktör eller styrelseledamot i statsägda företag.
- Personer som ingår i statsägda företags förvaltnings-, lednings-, eller kontrollorgan.
- Person i ledning i en internationell organisation (exempelvis styrelseledamot eller generalsekreterare).
- Make, registrerad partner, sambo, barn och deras makar, registrerad partner eller sambo samt föräldrar till ovannämnda.
- Person som gemensamt med en person i politiskt utsatt ställning äger eller på annat sätt har bestämmande inflytande över ett företag.
- Person som på annat sätt har eller har haft nära affärsförbindelse eller annan förbindelse med en person i politiskt utsatt ställning.
- Person som ensam äger eller utöver inflytande över ett företag som egentligen har bildats till förmån för en person i politiskt utsatt ställning.
32. Villkorsändringar
Ekomni har rätt att ändra kreditvillkoren såvida inte ändringarna ökar kredittagarens förpliktelser eller inskränker dess rättigheter. Villkorsändringar kan även ske om en lag ändras eller efter ett beslut från en myndighet som direkt påverkar Bolagets verksamhet och/eller kreditgivning.
Vid villkorsändringar är Bolagets rutin att publicera villkorsändringarna på Bolagets hemsida samt meddela befintliga kredittagare genom e-post.
Om Bolaget genomför villkorsändringar som ökar en kredittagares skyldigheter eller inskränker kredittagarens rättigheter ska Bolaget skriftligen informera kredittagaren senast tre månader innan ändringen träder i kraft. Kredittagaren har rätt att inom 30 kalenderdagar motsätta sig ändringarna och häva kreditavtalet. I detta fall ska kredittagaren betala igen alla belopp som förfallit enligt de villkor som ingicks vid utgivningen av krediten och kreditavtalet upphör då i samband med återbetalningen. Om kredittagaren inte meddelar att denne vill häva kreditavtalet inom 30 kalenderdagar efter att meddelandet om de föreslagna ändringarna mottagits anses kredittagaren ha accepterat förändringarna. Ändringarna börjar gälla 60 kalenderdagar från den dag då kredittagaren mottagit meddelandet.
33. Meddelanden
Meddelanden som Bolaget sänder med post till kredittagarens folkbokföringsadress eller till den senaste uppgivna adressen från kredittagaren ska anses nå kredittagaren senast 2 dagar efter avsändandet.
Elektroniska meddelanden såsom textmeddelanden (”SMS”) eller e-post till kredittagaren ska anses nå kredittagaren senast 7 dagar efter avsändandet om meddelandet sänts till kredittagarens senast uppgivna mobilnummer eller e-postadress.
Kredittagaren är medveten om och accepterar att information om en kredit, såsom saldo, förfallet belopp, betalningspåminnelse och annat rörande en utgiven kredit kan komma att sändas ut via SMS till kredittagarens uppgivna mobilnummer och/eller e-postadress.
Om kredittagaren skulle ändra adress, mobilnummer eller e-postadress är denne skyldig att meddela Ekomni om förändringen utan dröjsmål.
34. Erbjudanden och kampanjer
Bolaget förbehåller sig rätten att avsluta en pågående kampanj eller ett erbjudande i förtid utan att behöva ange orsak till en konsument. Vid nyttjande av ångerrätt, förtidslösen eller uppsägning gäller ej rabatter, erbjudanden eller kampanjer.
35. Integritetsskydd och behandling av personuppgifter
Ekomni ansvarar för att konsumentens personuppgifter hos Bolaget behandlas enligt tillämplig lagstiftning. Personuppgifter behandlas vad som uppges i Bolagets Integritetspolicy. På Bolagets webbplats kan konsumenter ta del av Bolagets Integritetspolicy.
Genom sin acceptans av de allmänna villkoren anses konsumenten ha lämnat sitt samtycke till att dennes personuppgifter behandlas enligt Bolagets Integritetspolicy.
36. Uppgiftslämnande enligt kreditupplysningslagen (1973:1173)
Uppgifter om krediter, betalningsförsummelser och/eller kreditmissbruk kan av Bolaget komma att lämnas till kreditupplysningsföretag som står under Integritetsskyddmyndigheten tillsyn.
37. Begränsning av bolagets ansvar och force majeure
Bolaget är inte ansvarig för skada, som beror på omständigheter utanför Bolagets kontroll såsom svenskt eller utländskt lagbud, svensk eller utländsk myndighetsåtgärd, krigshändelse, naturkatastrof, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet. Förbehållet i fråga om strejk, lockout, bojkott och blockad gäller även om Bolaget självt vidtar eller är föremål för sådan konfliktåtgärd. Skada, som kan uppkomma i andra fall, skall inte ersättas av Ekomni om Bolaget förfarit med normal aktsamhet. Ekomni ansvarar inte för indirekt skada om inte skadan orsakats av att Bolaget agerat vårdslöst.
38. Klagomål och tvister
Allmänna frågor ska först och främst framföras till Bolagets kundtjänst och vill du som konsument framföra ett klagomål bör du först vända sig till Bolagets klagomålsansvarige. Klagomål besvaras av Ekomni inom 14 dagar och om Bolaget inte kan åtgärda ärendet inom denna tid kommer du informeras inom 14 dagar om när du kan förvänta dig återkoppling och hantering av ditt ärende.
Ekomni har som ambition att alltid förbättra Bolagets tjänster och verksamhet och tar missnöjda klagomål på största allvar. Bolaget har upparbetade riktlinjer och rutiner för hantering av klagomål där vikten av att aktivt lyssna, ta till sig och snabbt och sakligt behandla framfört klagomål. Om Bolaget inte anser sig kunna tillmötesgå ett klagomål har du som konsument rätt att få ett skriftligt svar med motivering. Är du som konsument fortfarande inte nöjd efter Bolagets hantering kan du vända dig till andra instanser som beskrivs nedan.
Klagomål lämnas skriftligen till Ekomni på:
Ekomni AB
Att: Klagomålsansvarige
Box 1343
181 25 Lidingö
klagomalsansvarig@ekomni.se
Om missnöje kvarstår:
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm
08-508 860 00
www.arn.se
ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. Anmälan görs av konsumenten och ska ha inkommit till nämnden inom tolv månader efter det att näringsidkaren avvisat konsumentens krav. Bolaget åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledning Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.
Konsumentverket (Hallå konsument)
0771–525 525
www.hallakonsument.se
Oberoende vägledning via Konsumentverket.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
www.domstol.se
39. Kontaktuppgifter
Ekomni AB
Box 1343
181 25 Lidingö
info@ekomni.se
+46 (0) 8 36 78 78