Ekomni - Kredittjänster och snabblån - Frågor och svar

Frågor och svar

Vanliga frågor och svar

Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst med dina frågor och funderingar. Du kanske också hittar svaret här nedan där vi besvarar vanliga frågor som inkommer till oss.

Ansökan

Kreditprövning är en helhetsbedömning och även om du inte har några betalningsanmärkningar och uppfyller våra grundkriterier är det inte säkert att vi kommer att kunna bevilja dig ett lån. Anledningen till avslag kan exempelvis vara att dina utgifter som identifierats genom transaktionsanalysen är större än vad dina inkomster är.

Ekomni använder Kreditz tjänster för att kunna säkerställa dina inkomster och utgifter för vår kreditprövning. Det är därför viktigt att du anger den eller de banker du har där du har dina inkomster och utgifter. Om vi inte kan identifiera din inkomst via Kreditz kommer din ansökan att avslås. Läs mer under Kreditprövning.

Om din ansökan blivit nekad betyder det att vi redan sett över de möjligheter vi haft för att kunna ge dig ett lån, även om det hade varit med lägre belopp eller fler avbetalningar. Det innebär att om du säker igen kommer din ansökan att avslås igen. Du kan dock söka om ett lån längre fram i tiden när dina förutsättningar ändrats och det ska då ha gått minst en månad.

Nej, för Ekomni Smart kan inte medsökande för ett lån användas.

Under vardagar betalar vi ut beviljade lån två gånger om dagen. Betalningen sker genom vanliga banköverföring. Lån som beviljats under förmiddagen betalas ut innan tolv och oftast kommer pengarna då samma dag under eftermiddagen. Lån som beviljats under eftermiddagen betalas ut samma dag och kommer då oftast till ditt konto nästkommande vardag.

Aktuella priser och kostnader hittar du alltid i våra Allmänna villkor och SEKKI.

Ekomni använder enbart Creditsafe för kreditupplysningar vilket innebär att vi varken tar en kreditupplysning från UC eller rapporterar till UC om dina engagemang hos oss.

Ekomni strävar efter att kunna ge skyndsamma besked till dig som sökt ett lån hos oss. Ofta kan vi dock behöva göra en mer utförlig kontroll på din ansökan och behandlar då ansökan under kontorstider måndag till fredag. Hur snabbt du får svar beror på hur mycket andra ansökningar vi för stunden har att hantera.

Återbetalning

När vi mottagit din betalning kommer den att registreras inom 24 timmar, eller nästkommande vardag, i vårt system. I samband med registreringen uppdateras även betalningen under Mina sidor.

Det är inte tillåtet att låta andra betala dina fakturor åt dig. Det ska alltid vara du själv som betalar dessa från ditt konto.

Ja, du har alltid rätt att betala av ditt lån i förtid och därmed endast betala räntor och avgifter för den tid du haft lånet. Detta gör du genom att kontakta vår Kundtjänst via mail, formulär eller Mina sidor.

Du hittar alltid betalningsuppgifter och senaste faktura eller påminnelse under Mina sidor. Från och med den 26:e juni använder vi alltid autogiro som betalningsmetod för alla nya lån. Om du är i dröjsmål hittar du inbetalningsuppgifter under Mina sidor.

Du kan inte delbetala en faktura och om du inte betalar hela fakturan kommer du att få en påminnelse för resterande belopp och en påminnelseavgift. Om du har problem med betalning kan eventuellt vår Kundtjänst hjälpa dig med att dela upp betalningen.

Vi skickar inga fakturor per post utan du får ett mail när din faktura publicerats på Mina sidor. Däremot kan vi vid utebliven betalning skicka påminnelser per post.

Dina fakturor finns alltid under Mina sidor. Faktura för nästa betalning publiceras senast 14 dagar innan förfallodatum.

Lån

Du hittar att alltid aktuellt skuldsaldo under Mina sidor.

Du kan inte själv förlänga din återbetalningstid. Om du har problem med betalning kan dock vår Kundtjänst hjälpa dig med att dela upp återbetalningen. I vissa fall kan vi ut en avgift för en avbetalningsplan.

Nej, du kan inte höja ett befintligt lån. Du kan däremot ansökan om ett högre lånebelopp med en ny ansökan när du till fullo återbetalt ditt befintliga lån.

Nej, du kan bara att ett lån åt gången. Innan du kan ansöka om ett nytt lån måste lånet du redan har varit återbetalt till fullo.

Övrigt

Ja, mer information hittar du under Kreditspärr.

I först hand ber vi dig kontakta vår Kundtjänst om du är missnöjd med något gällande Ekomni. Om du inte är nöjd med den hjälp du får hittar du mer information under Klagomål.

Kontakta vår Kundtjänst för att avregistrera dig från våra register.

Vanliga frågor och svar

Beviljade krediter betalas ut under våra öppettider från vår bank och är vanligtvis dig tillhanda samma dag eller nästkommande vardag.

Ekomni använder enbart Creditsafe när vi tar kreditupplysningar för kreditansökningar.

Om du inte har mer än fyra betalningsanmärkningar kan vi bevilja dig ett lån. Senaste betalningsanmärkningen måste vara äldre än tre månader och du får inte ha ett skuldsaldo hos Kronofogden.

Precis som att en oförutsedd händelse kan göra att du behöver söka ett lån hos Ekomni så kan det under tiden du har lånet ske något oförutsett. Ekomni vill alltid hjälpa våra kunder att undvika ökad skuldsättning eller vidare ekonomiska bekymmer. Om du har problem med att betala, tveka inte på att kontakta vår kundtjänst för att se hur vi kan hjälpa dig.

Du kan aldrig ha mer än ett lån hos Ekomni samtidigt. Innan du kan ansökan om ett nytt lån måste ditt tidigare lån vara återbetalt till fullo.

Hittar du inte svaret på din fråga? Kontakta vår kundtjänst nedan.
Kundtjänst