Ekomni - Kredittjänster och snabblån - Kreditlån utan UC - Hur ansöker jag

Ansökan

Grundkriterier

Innan du ansöker om ett lån hos Ekomni önskar vi att du går igenom våra grundkriterier.

  • Privatperson.
  • Agera för egen räkning.
  • Folkbokförd i Sverige och svenskt personnummer sedan 3 månader.
  • Minst 20 år gammal.
  • Ha en månatlig bruttoinkomst på minst 15 000 SEK i form av lön, näringsverksamhet, a-kassa och/eller pension.
  • Inkomsten ska styrkas genom en kreditupplysning och transaktionsanalys.
  • Genomfört en budgetkalkyl på ”Hallå Konsument”.
  • Svenskt bankkonto registrerat i eget namn.
  • Inneha BankID.
  • Inte ha mer än fyra betalningsanmärkningar.
  • Ingen betalningsanmärkning de senaste 3 månaderna.
  • Inga pågående ärenden eller inneha ett skuldsaldo hos Kronofogden.
  • Inte varit föremål för skuldsanering eller genomgått skuldsanering.
  • Inte stå under förvaltarskap, ha god man eller annan huvudman.
  • Inte ha skyddad identitet.
  • Inte finnas med på EU:s sanktionslista efter kontroll från Bolaget.
  • Kredittagaren garanterar att krediten ej används till olaglig verksamhet.

Kreditprövning är en helhetsbedömning

Även om du uppfyller våra grundkriterier är det inte säkert att vi kan bevilja dig ett lån. I vår kreditprövning gör vi en helhetsbedömning och där vi måste säkerställa din återbetalningsförmåga genom en kvar att leva på beräkning (KALP). Vi har även ett ansvar som kreditgivare att identifiera risker där ett lån kan leda till överskuldsättning. Därför tillämpar vi transaktionsanalysen för att identifiera exempelvis betalningar till kronofogden, inkasso- och spelbolag som kan ligga till grund för ett avslag på din kreditansökan.

Om det framgår att vi kan erbjuda dig ett mindre lån eller det belopp du ansökt om med en längre löptid efter vi gjort vår kvar att leva på beräkning kommer du att få ett sådant krediterbjudande. Därför behöver du inte ansöka om ett mindre lån om du fått avslag på din ansökan.

Ansvarsfull kreditgivning som skapar trygghet.

Ansökan

Ekomni strävar alltid efter att bedriva en sund kreditgivning och i förhållande till kredittagare iaktta god kreditgivningssed. Under kontrollerade och trygga former med fastslagna rutiner ska kreditgivningen bedrivas ansvarsfullt och utgöras av sunda kreditprövningar. Därför har vi tagit fram en kreditbedömningsprocess för att i största möjliga mån undvika att du som konsument ska kunna drabbas av oönskade ekonomiska konsekvenser.

Priskalkyl & Ansökningsformulär

I vår priskalkyl väljer du det belopp du behöver låna och hur länge du vill låna. Hos Hallå konsument kan du sedan göra din Budgetkalkyl innan du påbörjar din ansökan. Efter du påbörjat din ansökan behöver du fylla i vårt ansökningsformulär. Det är viktigt att du uppger så korrekta uppgifter som möjligt för att vi ska kunna göra en korrekt kreditprövning.

Transaktionsanalys & Kreditprövning

När du valt att ansöka om ett lån görs en transaktionsanalys via vår leverantör Kreditz. Syftet med detta är för att säkerställa din återbetalningsförmåga och att du ska slippa behöva komplettera din ansökan med lönespecifikationer. Du kommer att få flera banker presenterade för dig där du väljer de banker du använder dig av och sedan legitimerar dig med BankID. Verifiering av din ekonomiska information genom Kreditz är helt digital, tar ungefär en minut, och påverkar inte din kreditvärdighet.

Efter transaktionsanalys utförts legitimerar du dig med BankID mot Ekomni. När vi inhämtat en kreditupplysning via Creditsafe och genomfört kreditprövningen kommer du presenteras ett krediterbjudande eller meddelas att din ansökan måste vidare behandlas eller avslås.

Krediterbjudande & Kundkännedom

Om du väljer att acceptera krediterbjudandet måste du besvara frågor gällande kundkännedom. Därefter utför Ekomni en kontroll innan du kan signera kreditavtalet. Notera att även om du accepterat krediterbjudandet förbehåller sig Ekomni rätten att återkalla krediterbjudandet.

Signering & Utbetalning

Efter du signerat kreditavtalet betalar Ekomni ut ditt lån. Beviljade krediter betalas ut under våra öppettider från vår bank och är vanligtvis dig tillhanda samma dag eller nästkommande vardag.

Återbetalning

All återbetalning sker via autogiro och du får alltid senast 10 dagar innan förfallodatum mail om att din faktura finns tillgänglig på Mina sidor. Autogirodragning sker alltid den 25:e varje månad eller nästkommande bankdag. Saknas täckning sker upp till tre nya försök kommande tre bankdagar.

Representativt exempel: Beviljat belopp 5 000 kr, återbetalningstid 6 månader, fast nominell årsränta 39,00%, uppläggningsavgift 349 kr (dras från beviljat kreditbelopp vid utbetalning), aviavgift (månatliga administrativ avgift) 49 kr, effektiv ränta 128,50%, månadskostnad 930,65 kr, totalt att återbetala inklusive alla avgifter: 5 877,91 kr.

Viktig information!
Att ta ett lån kan ha negativa konsekvenser för din ekonomi som kan resultera i överskuldsättning. Det är därför viktigt att du uppger så korrekta uppgifter som möjligt i din låneansökan och uppger den eller de banker där du får din lön och har dina utgifter. Innan du ansöker ska du även ha gjort en budgetkalkyl och säkerställa att du är införstådd med lånets villkor.
Ekomni - Kredittjänster och snabblån -Vad är effektiv ränta

Vad är en transaktionsanalys?

Om du tidigare sökt ett lån har du förmodligen behövt komplettera din låneansökan med lönespecifikationer. Detta beror på att en kreditupplysning ofta tillhandahåller gamla eller inaktuella inkomstuppgifter. För att bespara dig och Ekomni den tid det tar att hantera detta gör vi i stället en transaktionsanalys av din bankinformation för att säkerställa din aktuella inkomst och kunna utföra andra kontroller som är nödvändiga i kreditprövningen enligt lag. En transaktionsanalys påverkar inte din kreditvärdighet som exempelvis en kreditupplysning kan göra och din information behandlas enligt Bolagets Integritetspolicy.

Läs mer

Vanliga frågor och svar

Du är alltid varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst med dina frågor och funderingar. Du kanske också hittar svaret här nedan där vi besvarar vanliga frågor som inkommer till oss.

Du kan aldrig ha mer än ett lån hos Ekomni samtidigt. Innan du kan ansökan om ett nytt lån måste ditt tidigare lån vara återbetalt till fullo.

Precis som att en oförutsedd händelse kan göra att du behöver söka ett lån hos Ekomni så kan det under tiden du har lånet ske något oförutsett. Ekomni vill alltid hjälpa våra kunder att undvika ökad skuldsättning eller vidare ekonomiska bekymmer. Om du har problem med att betala, tveka inte på att kontakta vår kundtjänst för att se hur vi kan hjälpa dig.

Om du inte har mer än fyra betalningsanmärkningar kan vi bevilja dig ett lån. Senaste betalningsanmärkningen måste vara äldre än tre månader och du får inte ha ett skuldsaldo hos Kronofogden.

Ekomni använder enbart Creditsafe när vi tar kreditupplysningar för kreditansökningar.

Beviljade krediter betalas ut under våra öppettider från vår bank och är vanligtvis dig tillhanda samma dag eller nästkommande vardag.